Kuorokatselmus:

Katselmuksen tuomaristo: Rita Varonen (pj.), Elina Koivula sekä Markus Yli-Jokipii. Tuomariston sihteerinä toimii Ive Riihimäki.

Rita Varonen, tuomariston puheenjohtaja

Rita Varonen on unkarilaissyntyinen kuoronjohtaja. Hän toimii nykyään kuoronjohtajana Jyväskylässä. Hän on valmistunut diplomikuoronjohtajaksi Budapestin Liszt-Akatemiasta vuonna 1987, ja nykyisin toimii Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa (JAMK) kuoronjohdon lehtorina ja opettaa myös orkesterinjohtoa sekä säveltapailua. Hänen johtamiaan kuoroja ovat Kamarikuoro Cantinovum, Jyväskylän Naislaulajat, Harjun Laulu ja Suomen Ortodoksinen Kanttorikuoro. Varonen on johtanut Jyväskylän Puhallinorkesteria vuosina 2012-2016. Tällä hetkellä hän johtaa perustamansa Puhallinorkesteri Aaltoa.

Varoselle on myönnetty Suomen Kulttuurirahaston Harald Andersén -palkinto suomalaisen kuorokulttuurin ansiokkaasta kehittämisestä vuonna 1996. Hän on saavuttanut toisen palkinnon kansainvälisessä Mariele Ventre -kuoronjohtajakilpailussa Italiassav. 2001. Suomen Kuoronjohtajayhdistys ry. on valinnut hänet Vuoden kuoronjohtajaksi 2004. Keväällä 2009 Varonen sai parhaan kuoronjohtajan palkinnon sekä Slovakia Cantat -festivaaleilla että akateemisten kuorojen festivaaleilla Banská Bystricassa Slovakiassa. Vuonna 2012 Sulasol myönsi Varoselle Klemetti-palkinnon hänen kuorojen ja kuorolaulun parissa tekemänsä tuloksekkaan työn johdosta.

Hän toimi Suomen Naiskuoroliiton taiteellisena johtajana v. 2007-2015. Hän johti silloin Naiskuoro Louhea.

Elina Koivula, tuomariston jäsen

Elina Koivula on valmistunut musiikinopettajaksi vuonna 1978 Sibelius-Akatemian koulumusiikkiosastosta, jossa hän opiskeli piano pääaineenaan myös kuoronjohtoa mm. prof. Harald Andersénin johdolla sekä orkesterinjohtoa prof. Ahti Sonnisen johdolla.

Koivula on tehnyt yli kolmekymmentävuotisen työuransa musiikin lehtorina yläkoulun musiikkiluokilla Tampereen kaupungin koululaitoksessa. Samalla hän toimi 1979-2011 Nokian Naiskuoron, nyk. Nota Bene Nokian taiteellisena johtajana. Tällä hetkellä hän johtaa Nokian Mieskuoroa ja Nokian Kansallisten senioreiden sekakuoroa.

Vuodesta 1982 lähtien hän on ollut mukana Naiskuoroliiton toiminnassa ollen hallituksessa ja musiikkivaliokunnassa sekä opettajana kymmenillä kesäkursseilla eri taitomerkkiryhmissä. Samaan aikaan hän on ollut myös Sulasolin Pirkanmaan piirin hallituksessa musiikkivaliokunnan puheenjohtajana ja tällä hetkellä piirin varapuheenjohtajana.

Hän on saanut Sulasolin Pirkanmaan piirin kultaisen ansiomerkin 1994, Nuorten kuoroliiton hopeisen ansiomerkin 1999 sekä Naiskuoroliiton standaarin 2011 ja kultaisen ansiomerkin 2013. Tasavallan presidentti myönsi hänelle director musices -arvonimen v. 2009.

Markus Yli-Jokipii, tuomariston jäsen

Markus Yli-Jokipii on suomalainen kuoronjohtaja ja kapellimestari. Hän toimii kuoronjohdon lehtorina Tampereen ammattikorkeakoulussa ja johtaa vakituisesti Kuninkaantien muusikoiden barokkiorkesteria. Yli-Jokipiin perustama ammattilaiskokoonpano Kuninkaantien muusikot on ensimmäinen vakituisesti toimiva barokkiorkesteri Suomessa pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kokoonpanossa toimii myös ammattilaiskuoro. Kuninkaantien muusikoiden lisäksi Yli-Jokipii johtaa kamarikuoro Näsin Ääntä Tampereella. Aiemmin hän on toiminut muun muassa Turun konservatorion kamarikuoron ja Collegium musicum Turku -orkesterin taiteellisena johtajana. Hän on vieraillut Helsingin kamarikuoron ja Laivaston soittokunnan johtajana.

Yli-Jokipii valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemiasta vuonna 2009. Vuotta aiemmin hän valmistui filosofian maisteriksi Turun yliopistosta pääaineenaan musiikkitiede. Yli-Jokipii on osallistunut useille orkesterin- ja kuoronjohdon kansainvälisille mestarikursseille muun muassa BBC-singersin ja Stephen Cleoburyn, Jorma Panulan ja Helmuth Rillingin ohjauksessa.

Yli-Jokipii on kantaesittänyt useita kuoro- ja orkesteriteoksia suomalaisilta säveltäjiltä sekä johtanut Kuninkaantien muusikoiden kanssa laajojen barokkiteosten Suomen ensiesityksiä. Taiteellisen työnsä ohella hän myös editoi vanhaa musiikkia etenkin Kuninkaantien muusikoiden projekteissa. Yli-Jokipiille on myönnetty Turun kaupungin Aboa-palkinto vuonna 2009

Ive Riihimäki, tuomariston sihteeri

Ive Riihimäki aloitti musiikkiopintonsa Kuula-opistossa Vaasassa vuonna 1991 laulutunnein Elisa Leutosen johdolla. Vuonna 1994 Ive siirtyi nelivuotisiin ammattiopintoihin Kuopion Konservatorioon laulunopettajanaan Leila Kilpinen. Sieltä hän valmistui vuonna 1998 kuoronjohtoon erikoistuneeksi musiikinohjaajaksi Heikki Halmeen johdolla. Kuopiosta Ive jatkoi opintojaan vielä Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen osastolle, josta valmistui vuonna 2015 Musiikin Maisteriksi.

Ive on vaikuttanut lukuisissa kuoroissa uransa aikana. Näistä mainittakoon Radion kamarikuoro (Helsinki, free-laulaja), Audite (Helsinki, laulaja), Grex Musicus (Helsinki, varajohtaja), Sinikaaret (Berliini, taiteellinen johtaja), Naiskuoro Mystica (Klaukkala, taiteellinen johtaja), Poikakuoro Pirkanpojat (harjoituttaja) sekä Sekakuoro Pikantit (Kangasala, taiteellinen johtaja). Ive on asunut kolme vuotta myös Berliinissä, joista yhden vaihto-opiskelijana Universität der Künste:ssä (tuolloin Hochschule der Künste) opiskellen. Siellä hän syventyi yksinlauluun Ulrich Bormannin sekä orkesterinjohtoon Uri Rommin johdolla.

Tällä hetkellä Ive Riihimäki asuu perheineen Tampereella, toimii kuoronjohtajana ja laulaa kakkossopraanona lauluyhtye Apollo Vocal Ensemblessä sekä Tampere Cappellassa.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita